Výzkumná skupina biochemie denitrifikačních bakterií

prof. RNDr. Igor Kučera, DrSc.

• 1998 – profesor Biochemie, PřF MU
  • 1992 – docent Biochemie, PřF MU
    • Oxid dusnatý v denitrifikační dráze bakterie P. denitrificans
  • 1992 – DrSc., Československá akademie věd
    • Regulace denitrifikačních pochodů u bakterie P. denitrificans
  • 1979 – RNDr., PřF UJEP (MU)
    • Reakce katalysované alkoholdehydrogenasou v přítomnosti dvou substrátů a koenzymu - analytická aplikace a kinetika

• Člen Vědecké rady PřF MU
  • Garant doktorského studijního programu Biochemie
  • Člen Oborové rady a Oborové komise Biochemie

Oblasti výzkumu a používané metody

Denitrifikace je anaerobní respirační pochod uskutečňovaný mikroorganismy, které jsou schopny místo kyslíku využívat jako alternativní akceptory elektronů kyslíkaté sloučeniny dusíku. Při denitrifikaci jsou oxoanionty dusičnan a dusitan přeměňovány na didusík a v menší míře na oxid dusný, jenž působí jako účinný skleníkový plyn a narušuje ochrannou ozonovou vrstvu. My pracujeme s bakterií Paracoccus denitrificans jako s modelovým denitrifikujícím organismem. Tato bakterie normálně obývá ekosystémy jako půda, voda a čistírenské kaly. Aerobně rostoucí buňky mají respirační řetězec, blízce připomínající respirační řetězec mitochondrií přítomností respiračních komplexů I–IV a homologu ubichinonu s deseti izoprenovými zbytky v postranním řetězci (UQ-10). Protože není schopna fermentovat, bakterie získává za anaerobiózy energii denitrifikací. Vytváří čtyři enzymy (nitrátreduktasu, nitritreduktasu a reduktasy oxidu dusnatého a dusného), které katalyzují postupnou redukci běžně přítomného dusičnanu až na plynný didusík. V naší skupině studujeme dynamiku těchto pochodů a její změny po vystavení buněk různým vnějším faktorům, jako např. inhibičně působícím látkám nebo generátorům oxidačního stresu. K tomuto účelu nově zavádíme metodu monitorování rozpuštěných plynů a těkavých látek pomocí hmotnostní spektrometrie s membránovým vstupem (MIMS – membrane inlet mass spectrometry).

V poslední době se ukázalo, že v metabolismu studované bakterie mohou hrát úlohu jisté enzymy, které využívají jako kofaktoru flavinmononukleotid (FMN). Jejich obsah v buňce se zvyšuje např. při oxidačním stresu nebo při limitaci sulfátem. Izolované proteiny charakterizujeme pomocí enzymové kinetiky a vazebných studií; v několika případech se nám již podařilo stanovit jejich krystalovou strukturu. Měříme také hladiny mRNA a proteinů za různých fyziologických stavů a zkoumáme fenotypové projevy vyřazení (knockoutu) příslušných genů. Zabýváme se i možnostmi praktického využití bakteriálních flavoenzymů.

Hlavní zaměření

• Distribuce toku elektronů v rozvětveném respiračním řetězci. Systém přenosu elektronů v cytoplazmatické membráně P. denitrificans končí u tří rozdílných oxidas uskutečňujících redukci kyslíku na vodu a u čtyř denitrifikačních enzymů katalyzujících následné reakce dusičnan -> dusitan -> oxid dusnatý -> oxid dusný -> didusík. Rádi bychom přispěli k objasnění složitého vzájemného působení mezi těmito enzymy, které je dáno kompeticí o společné donory elektronů a inhibičním působením oxidu dusnatého. Jednou z cest je použití specifických mutantů.

• Význam rychlosti transportu dusičnanu do buněk. Dusičnan musí projít přes cytoplazmatickou membránu dříve, než interaguje s prvním enzymem denitrifikační dráhy. Tento přesun je zprostředkován specifickým přenašečem nitrátu a je často považován za krok limitující rychlost celého denitrifikačního pochodu. Tuto možností se v současnosti zabýváme s použitím kmenů vytvářejících výlučně membránově vázanou nitrátreduktasu orientovanou do cytoplazmy (Nar) nebo periplazmatický enzym (Nap) a inhibitorů nitrátového přenašeče.

• Flavin-dependentní oxidoreduktasy FerA a FerB. P. denitrificans má dva rozpustné enzymy, FerA a FerB, jež jsou schopny redukovat množství komplexů trojmocného železa s využitím NADH. Oba proteiny interagují s flaviny, ale odlišným způsobem. FerA nezbytně vyžaduje flavin jako kosubstrát a může být proto klasifikován jako NADH:flavin oxidoreduktasa. Naproti tomu FerB obsahuje nekovalentně vázaný flavinový koenzym, který přenáší elektrony z NAD(P)H na různé akceptory jako chinony, komplexy Fe(III) nebo chroman. Nedávno se nám podařilo klonovat a exprimovat gen ferB, krystalizovat selenomethioninový derivát proteinu a určit jeho krystalovou strukturu. Získaná strukturní data umožní studie vztahů mezi strukturou a reaktivitou. Zvláštní úsilí bude věnováno objasnění úlohy FerA a FerB v buněčném metabolismu.

• Odezva bakteriálního proteomu na změny růstových podmínek. V současnosti využíváme 2D elektroforézy a denzitometrie ke srovnání hladin proteinů v různých kmenech rostoucích za aerobních, semianaerobních a anaerobních podmínek. Jako součást tohoto výzkumu sledujeme vliv látek vyvolávajících oxidační stres s cílem detektovat a identifikovat zúčastněné proteiny a geny.

• Postdoci: Mgr. Vojtěch Sedláček, Ph.D.
  • Doktorandi:  Mgr. Ivo Fukala, Mgr. Martin Kryl