Výzkumná skupina Environmentální biotechnologie

doc. Ing. Martin Mandl, CSc.

• 1998 – docent Biochemie, PřF MU
    • Metabolismus bakterie Thiobacillus ferrooxidans v biotechnologii a ekologii
  • 1992 – CSc., Chemicko-technologická fakulta, STU Bratislava
  • 1978 – Ing., Biochemická technologie, Chemicko-technologická fakulta, STU Bratislava

Pedagogická činnost

• Člen Československé společnosti mikrobiologické

Akademické stáže

• INRA (Francie) – 2013, 2015, 2017
  • Delft University of Technology (Nizozemí) – 1995

Naše výzkumné cíle se zabývají studiem chemolithotrofních acidofilních bakterií a jejich role v oxidaci sulfidových minerálů. Tyto bakterie se používají v biohydrometalurgii ke získávání cenných kovů z chudých rud a koncentrátů (Obr. 1). Nejdříve dochází k bio-extrakci kovů z minerálů a poté k jejich separaci z kyselého loužicího roztoku, nejčastěji elektrolýzou po jejich extrakci organickým rozpouštědlem a re-extrakci do vody. Vedle průmyslových procesů vede spontánní abiotická i biotická oxidace sulfidových minerálů v opuštěných dolech a důlních odpadech ke tvorbě kyseliny sírové a mobilizaci toxických kovů s negativním dopadem na životní prostředí.

Kromě teoretického studia biochemických mechanismů bakteriální oxidace anorganických substrátů se naše výzkumné cíle týkají i aplikovaných environmentálních studií v postižených oblastech po klasické těžbě s nedokonalou revitalizací krajiny. Podílíme se na vývoji a optimalizaci inovativních energeticky nenáročných bioloužicích procesů šetrných k přírodnímu prostředí, jako jsou např. postupy pro získávání cenných kovů ze sekundárních zdrojů – elektroodpad a produkty spalování městského a průmyslového odpadu (popel a struska).

• Molekulární detekce acidofilních sirných bakterií
  • Kinetika bioprocesů
  • Studium bakteriálního metabolismu pomocí omických metod
  • Charakterizace enzymů zapojených do biologického loužení
  • Genetické inženýrství bioloužicích mikroorganismů
  • Bioloužení sulfidových a jiných odpadů

Obr. 1 | Bioloužení sulfidových minerálů pomocí acidofilních chemolithotrofních mikroorganismů (A). Energetický metabolismus modelové acidofilní chemolithotrofní bakterie Acidithiobacillus ferrooxidans v aerobním a anaerobním prostředí (B).

• Mgr. Jiří Kučera, Ph.D. – lektor II a manažer pro koordinaci a správu projektů – MUNI | WOS | RG

• Doktorandi:  Mgr. Martin Gajdošík
  • Diplomanti:   Bc. Sabina Fronková, Bc. Jana Podivínská, Bc. Jakub Svinka, Bc. Marek Šťavík
  • Bakalářští studenti: Jiří Doseděl, Matěj Masař, Daniel Solčiansky
  • Laborantka: Hedvika Říčánková

• Absolventi doktorského studia: Dr. Pavla Češková, Dr. Iva Bartáková, Dr. Jiří Kučera, Dr. Blanka Pokorná-Omesová, Dr. Eva Pakostová, Dr. Jitka Kašparovská, Dr. Šárka Bořilová.

Metodiky

• Kultivace a produkce – bioprocesy zprostředkované bakteriemi a kvasinkami vedené v různých laboratorních zařízeních (CelCulture CO2 ESCO), až po úroveň bioreaktorů (Labfors 5, Techfors, Biostat B-DCU).
  • Biochemické metody – izolace, separace, purifikace a identifikace biomolekul (ultrafiltrace, ultracentrifugace Beckman-Coulter Optima XPN-90, 1-D a 2-D gelová elektroforéza, ÄKTA pure 25 M FPLC, Agilent HPLC), enzymová kinetika (UV/VIS spektrofotometrie).
  • Molekulárně-biologické metody a metody genetického inženýrství – PCR, qPCR, RT-qPCR, hybridizace, imunodetekce, analýza fragmentů, sekvenování, klonování, transformace, mutageneze, protein-proteinové interakce.
  • Omické metody – genomika a transkriptomika (NGS), proteomika a metabolomika (UHPLC-MS/MS).
  • Biotechnologické metody – heterologní exprese proteinů (Escherichia coli, Pichia pastoris), bioloužení.

Mezinárodní a tuzemská spolupráce

• Department of Microbiology, Ohio State University, USA – Olli H. Tuovinen
  • School of Natural Sciences, Bangor University, UK – D. Barrie Johnson
  • Laboratory of Microbial Ecophysiology, Fundación Ciencia & Vida, Chile – Raquel Quatrini
  • Institute of Life Sciences, TU Bergakademie, Německo – Sabrina Hedrich
  • Institute of Environmental Biotechnology, BOKU, Rakousko – Georg Gübitz
  • Centre of Sport, Exercise and Life Sciences, Coventry University, UK – Eva Pakostová
  • K1-MET GmbH, Rakousko

• Proteomika CEITEC, Masarykova univerzita – Zbyněk Zdráhal
  • Ústav geologických věd, Masarykova univerzita – Josef Zeman
  • Ústav chemie, Masarykova univerzita – Tomáš Vaculovič
  • Ústav biochemie, Masarykova univerzita – Pavel Bouchal a Jan Lochman
  • Stomatologická klinika – Masarykova univerzita – Petra Bořilová Linhartová
  • Energetická agentura Vysočiny

Vybrané výzkumné projekty

• Inovativní technologie recyklace popelů a strusek ( ATCZ183) Období řešení: 9/2018–8/2021, EU INTERREG V-A Rakousko-ČR. Předmětem projektu je vývoj a optimalizace postupu bioloužení, který umožňuje inovativní, šetrné a nízkoenergetické opětovné získání kovů z druhotných surovin.

Přehled všech aktuálních a dokončených projektů je na stránkách MUNI.

Přehled všech publikací lze dohledat na stránkách MUNI.

• Kremser K, Thallner S, Strbik D, Spiess S, Kučera J, Vaculovič T, Všianský D, Haberbauer M, Mandl M, Guebitz G (2021). Leachability of metals from waste incineration residues by iron- and sulfur-oxidizing bacteria. JOURNAL OF ENVIRONMENTAL MANAGEMENT. doi:10.1016/j.jenvman.2020.111734